Unknown
Tingkatan               : 1 Angkasa
Hari                        : Rabu
Tarikh                     : 2 ogos 2013
Masa                       : 08.00 – 08.20 pagi (30 minit)
Bilangan pelajar     : 28 orang pelajar
Tajuk                      : Solat sunat Hari Raya Aidilfitri
Mata Pelajaran       : Pendidikan Islam
Kata Kunci             : Solat sunat, Kelebihan menunai solat sunat
Tujuan Am             : Pelajar Dapat Memahami Konsep Solat sunat Hari Raya Aidilfitri dan Dapat                                        Mengamalkannya.
klik disini untuk bahan


Objektif Pengajaran    : Di akhir pembelajaran ini murid dapat :

·         Menyebut  Pengertian solat sunat hari raya.
·         Melafaz niat dan tasbih solat sunat hari raya aidilfitri.
·         Menerangkan hikmah solat sunat hari raya.

Nilai Murni                     : rajin beramal, menjaga silatulrahim.
Kemahiran Berfikir         : Menghafaz, Membuat Urutan, Menyenaraikan
Kaedah Pengajaran         : tunjuk ajar, Soal Jawab dan Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar   : Video solat sunat hari raya, Kertas  A4 
Bahan Rujukan                : Buku Teks, Buku Rujukan
Pengetahuan Lepas         : Murid Sudah Biasa solat sunat di sekolah.








AKTIVITI

AKTIVITI GURU

AKTIVITI PELAJAR

CATATAN / BBM

Pendahuluan

Guru meminta pelajar membaca doa beramai-ramai dan bertanyakan khabar pelajar

Pelajar  membaca doa


-

Set Induksi

Guru menayangkan video kepada pelajar



Guru menyoal pelajar:
apakah yang kamu semua lihat dan faham daripada video tersebut?


Guru mengaitkan jawapan pelajar dengan bahan pembelajaran tersebut.

Pelajar melihat dan menghayati tayangan tersebut


Pelajar  menjawab soalan guru secara individu dan kelas



Pelajar  memahami tajuk yang akan dipelajari

Set induksi :

Mempersembah-
kan sesuatu yang baru dan menarik minat pelajar dengan tayangan video

Objektif :

Guru menyatakan tujuan persembahan dan mengapa mereka perlu mengikutinya.

Video

Perkembangan


Langkah 1

Guru meminta
beberapa orang pelajar memberi maksud solat sunat hari raya

Guru menerangkan secara terperinci pengertian  solat sunat hari raya

Guru menyoal pelajar secara rawak tentang hukum  solat sunat hari raya  

Guru mengulas jawapan pelajar

Beberapa orang pelajar menyebut maksud  solat sunat hari raya 


Pelajar  mendengar dengan teliti


Wakil daripada pelajar  menjawab pertanyaan guru








Slide

Langkah 2

Guru menyoal pelajar tentang contoh solat sunat yang telah dipelajari pada
pembelajaran yang lepas


Guru mengaitkan jawapan pelajar dengan solat sunat hari raya


Guru mengulas tentang cara melaksanakan  solat sunat hari raya

Pelajar dapat menjawab pertanyaan guru dengan baik



Pelajar membaca slide yang dipaparkan






Pelajar mendengar ulasan  daripada guru

Merangsang proses mengingat semula



Slide


Guru mengaitkan maklumat baru dengan maklumat yang telah dipelajari

Langkah 3

Guru menayangkan gambar solat sunat hari raya

Guru membimbing pelajar untuk menjadi model sebagai makmun dan imam

Guru menggunakan model kartun sebagai imam dan makmum

Pelajar memerhati gambar tersebut dengan teliti

Pelajar mengikut arahan guru dengan baik



Pelajar mendengar dan melihat dengan teliti

Menyediakan isi pembelajaran :

Guru menyampaikan isi kandungan pengajaran menggunakan kaedah lakonan

Memberi Bimbingan :

Guru memberi panduan kepada pelajar bagaimana menjaga adab berkawan

Model BBM Adab Berkawan

Langkah 4

Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan

Guru memberi arahan supaya pelajar berada dalam kumpulan masing- masing.

Guru mengedarkan kertas A4 kepada setiap kumpulan



 Guru memberi arahan setiap kumpulan menyenaraikan cara  solat sunat hari raya


Guru memberi bimbingan dan komen kepada pelajar

Pelajar membentuk kumpulan


Setiap pelajar mengikut arahan guru dalam masa yang telah ditetapkan







Pelajar melakukan aktiviti berkumpulan mengikut masa yang ditentukan oleh guru


Hasil kerja yang telah siap dibentangkan di hadapan kelas




Membuat Pengukuhan :

Guru memberi peluang kepada pelajar mengaplikasikan segala penerangan yang diberi dengan menunjukkan prestasi mereka


Kertas A4


Penilaian terhadap penguasaan pelajar

Mengembangkan kemahiran pelajar

Penutup

Guru menerapkan nilai murni di akhir pembelajaran

Guru memberikan tugasan kepada pelajar

Guru memberi nasihat kepada pelajar agar apa yang dipelajari dijadikan iktibar dan mengamalkannya.





Pelajar mendengar arahan guru

Guru menyediakan lembaran kerja kepada pelajar


Mengekalkan dan mengembangkan pengetahuan pelajar











0 Responses

Post a Comment